“Tā ir automašīnu pasaules nākotne! Tā ir superautomašīna! Tas ir mans sapņu darbs!” – gavilē Daniels Kimša (Danielius Kimša) un Gabriels Kontauts (Gabrielius Kontautas), kuri strādā elektromobiļu rūpnīcā Holandē. Lietuvieši jūtas kā nonākuši automehāniķu paradīzē. Viņi pieliek savu roku progresīvākā autoinženierijas brīnuma “Tesla Model S”, kura vērtība ir lielāka par 60 tūkst. eiro, ražošanas.

Rūpnīcā nāves klusums

25 gadus vecais Daniels Kimša lieliski atceras mirkli, kad pirmo reizi pavēra Tillbergas pilsētā esošās “Tesla” rūpnīcas durvis: “Ieeju, darbs kūsā, bet tur nāvējošs klusums. Elektriskie dzinēji strādā. Dzirdams, kā plašās ēkas otrā galā kāds sarunājas”, – savu pārsteigumu atceras D. Kimša, – “Kas ir bijis kādā fabrikā, zina, cik tur trokšņu, klaboņas”.

Puisi pārsteidza arī tajā pašā telpā, līdzās automašīnām, pie datoriem noliekušies administrācijas darbinieki. “Tesla” ievēro principu – visa ražošana un vadīšana kopā.

Viļņas iedzīvotājs pirmo reizi dzirdēja “Tesla” nosaukumu, kad parādījās pirmie “Model S” plāni: “Man dziļu iespaidu atstāja, ka kāds mēģina mainīt visu domāšanu un rada automašīnu bez benzīna vai dīzeļa dzinēja”.

Kaisle atslēdznieka darbam

Taču ceļš no domām līdz darbam pasaulē progresīvāko automašīnu rūpnīcā bija ilgs.

D. Kimša no bērnības dievina automašīnas: “Man bija kādi trīs gadi, kad mani aizveda uz lidostu. Rādīja man lidmašīnas, bet es teicu: “Mamma, tēti, skatieties – mašīna brauc!”

Puisim neradās jautājums: ko studēt, jo pastāvīgi grozījās tēva tuvumā, kurš laboja automašīnas savam priekam.

D. Kimša Lietuvieši automehāniķu paradīzē

D. Kimša kolēģijā mācījās mehānikas tehnoloģijas inženierijas specialitāti. Pēc neilga laika teorētiskās studijas nomainīja prakse Viļņas automehāniķu un biznesa skolā.

“Bija ļoti interesanti mācītie atslēdznieka amatu. Ir viegli studēt, kad no sirds interesējies par to sfēru”, – D. Kimša priecājas izvēlējies sirdij tuvāko profesiju.

Mēģinājumi emigrēt

Pēc studijām puisis vien dažus mēnešus strādāja Lietuvā. Drauga pamudināts, devās uz Skotiju. Tur strādāja autoservisā un “Audi” salonā pie automašīnu diagnostikas.

Pēc diviem gadiem atgriezās Lietuva un mēģināja iesakņoties. “Ātri sapratu, ka, lai normāli dzīvotu, jāstrādā ne vien darbā, bet arī pēc darba un nedēļas nogalēs. Bet, kad visas domas ir tikai par darbiem un naudu, neatliek laika domām par citām lietām vai dzīvespriekam”, – apgalvo D. Kimša.

Puisis atkal sakravāja ceļa somas un šoreiz devās uz Holandi. Šī valsts atstāja puisim sevišķi labu iespaidu, kad devās turp pēc Skotijas. Desmit mēnešus viņš strādāja dārzeņu pakošanas fabrikā. Atgriezies mājās, nolēma meklēt darbu Holandē pēc izglītības.

Liktenīgais zvans

“Pārskatīju sludinājumus un, neko necerēdams, iegāju Qbis.lt mājas lapā. Skatos, piedāvā darbu “Tesla” rūpnīcā. Nodomāju: esmu automehāniķis, ne elektriķis, bet tā taču ir “Tesla”! Pamēģināšu! – ar smaidu atceras D. Kimša, – “Man izdevās!”.

Taču doties prom vajadzēja nekavējoties, bet puisim nebija tādas iespējas. Nācās mē4nesi strādāt Holandes metāla fabrikā un nonāca neapskaužamā situācijā – zaudēja darbu.

“Sēdēju, nezināju, ar ko lai sāk. Zvanīja no “Qbis” aģentūras. Teica: “Teslā” ir darbs, kad vari sākt? Ko? Tagad!”, – puisis nespēja noticēt savai veiksmei.

Lietuvietis mēnesi strādāja par elektromobiļu trūkumu likvidēšanas speciālistu Tillbergā esošajā rūpnīcā. Daļas, kas tiek atvestas no Amerikas, tiek saliktas. Tad, vispārējā profila darbinieki, kā D. Kimša, kārto un vairākas reizes pārbauda, lai automašīna strādātu bez sūdzībām un sasniegtu augstus standartus.

Jaudīgākā šī autoinženierijas brīnuma versija no vietas līdz 100km/h ieskrienas 3,2 sekunžu laikā un var sasniegt maksimālo ātrumu 249 km/h. “Tesla Model S” ir laimējis vairākus labākās automašīna apbalvojumu un 2013. gadā ieguva pasaules gada zaļākās automašīnas titulu.

Pieprasījums pēc elektromobiļiem pastāvīgi aug. Darbs rūpnīcā pieeaug – strādājam pa 20 stundām divās maiņās.

“Mana lielākā proekšrocība, ka esmu automehāniķis, bet šeit daudz iemācījos par elektrību. Nācās urbties cauri arī fizikai, no kuras, diemžēl, skolā vairījos. Man vislabākais mācīšanās veids – prakse”, – atzīstas D. Kimša.

Puisis tiecas kāpt pa karjeras kāpnēm un nākotnē vēlētos nodarboties ar kvalitātes pārbaudīšanu. “Kad strādāju, jūtu tādu iekšējo mieru – vienkārši sakoncentrējies, vēro, kā kas darbojas, smadzenes strādā un esi laimīgs”, – priecājas sarunas biedrs.

Spontāni uz veiksmi

28 gadus veco Gabrielu Kontautu, kurš cēlies no Šauļiem, tāpat automašīnas vilinājušas no bērnības. “Mans tētis bija elektriķis, tāpēc savus hobijus saskaņoju ar to, ko redzēju. Man patīk risināt tehniskās problēmas, meklēt risinājumus”, – apalvo jau trīs mēnešus kopā ar D. Kimšu strādājošais puisis.

G. Kontauts Šauļu valsts kolēģijā ieguva autotransporta elektronikas bakalaura grādu. Vēlāk divus gadus strādāja autoservisā pie automašīnu diagnostikas.

Šī pieredze un nejauši sociālajā tīklā acī iekritušais darba sludinājums G. Kontautam pavēra jaunas karjeras iespējas.

“Tika minēts “Tesla” nosaukums – lēmumu pieņēmu gana spontāni. Nīderlande man jau sen patika. Turklāt, tur karjeras iespējas ir daudz plašākas, nekā Lietuvā”, – emigrēšanas iemeslus izklāsta jauneklis no Šauļiem.

Tīrs darbs

Par plaša profila trūkumu likvidēšanas speciālistu strādājošais lietuvietis nejūt rutīnu. Viņam patīk katru dienu veikt dažādus darbus, risināt arvien citādākas problēmas.

D. Kontauts apgalvo, ka viņu sevišķi priecē viena darba īpašība: “Parastā autoservisā pietiek atvērt automašīnas kapotu, nomainīt lampiņu un tavas rokas Jau ir melnas. Šeit es mēneša laikā tik nenosmērējos, cik tur nomainījis vienu detaļu”.

Rūpnīcā strādā dažādu tautību darbinieki: poļi, rumāņi, turki, spāņi, grieķi, lietuvieši. “Man patīk rūpnīcas daudzkulturālā vide, iespēja komunicēt ar cittautiešiem. Ir interesanti strādāt lielā, spēcīgā uzņēmumā, kas strauji attīstās un ieņem arvien vairāk līderpozīciju pasaulē”- darba priekšrocības “Teslā” min G. Kontauts.

Pazaudējuši galvu darba dēļ

33 gadus vecais grieķis Ions Paliogianis, kurš strādā kopā ar lietuviešiem, apgalvo, ka mūsu tautieši ir ļoti draudzīgi un saprātīgi cilvēki. Viņš rūpnīcā nejūt kultūras atšķirības, jo arvien koncentrējas tam, kas darbiniekus savieno: kopēja progresijā, vienāda kaisle tehnikai.

“Ieradies, sadūros ar cilvēkiem, kurus interesēja šis darbs un, kuri bija pazaudējuši tā dēļ galvu, labajā nozīmē”, – par to pārliecināts trīs mēnešus rūpnīcā strādājošais grieķis, – “Tas ir jebkura cilvēka, kurš strādā automašīnu rūpniecībā, sapņu darbs”.

Pirms ierašanās Tillbergā, Holandē I. Paliogianis studēja universitātē automašīnu inženieriju un 7 gadus strādāja pie automašīnu diagnostikas. Viņam nācās savas iemaņas pārbaudīt arī biroja darbā. Taču viņš apņēmās emigrēt un elektromobiļu trūkumu speciālista vietas dēļ.

Pēc I. Paliogianis sacītā, sarežģītākais pozīciju rūpnīcā: “Ir ātri jāmācās un par šo automašīnu maksimāli viss jāzina. Ir jāspēj to visu izārdīt un salikt. To ir jāmāk izdarīt ātri un atbildīgi. Reizēm dienas laikā nākas sakārtot pat līdz 20 mašīnām”.

Viss darbinieka vārdā

Līdz pat šodienai I. Paliogianis nespēj beigt priecāties par lieliskiem darba nosacījumiem: “Mani uzreiz apbūra ideālā temperatūra darba vietā, kas šeit tiek ideāli uzturēta. Ir labi sajust, ka kompānija strādā tavas drošības, ērtības labad un apdomā visus sīkumus, lai tu varētu koncentrēties vien uz darbu”.

Grieķi pārsteidz arī ļoti draudzīgā administrācijas pārstāvju un vadītāju komunikācija. Rūpnīcā iespējams pieiet pie jebkura uzņēmuma darbinieka un izteikt savu viedokli.

“Labas idejas ir uzmanības vērtas, neraugoties, kas tās pamanīja vai izteica. Svarīgi ir tās pieņemt. Tas ļauj pilnveidoties un kustēties uz priekšu – tāda ir darba “Teslā” filosofija”, – saka I. Paliogianis.

“Galvenā priekšrocība – iespēja strādāt visradošākajā kompānijā, kāda vien eksistē automašīnu rūpniecībā. Ražot to, kas ir nākotne”, – ar lepnumu un prieku apgalvo grieķis.

Jau 5 lietuvieši “Teslā”

“Mums ir izdevies iekārtot darbā 7 cilvēkus “Teslas” rūpnīcā: grieķi, poli un 5 lietuviešus. Pašlaik ir piedāvāti vēl divi papildus darbinieki”, – stāsta darbā iekārtošanas aģentūras “Qbis” tehniskā personāla atlases speciāliste Magdalena Paškevičiene (Magdalena Paškevičienė).

Elektromobiļu rūpnīcas pārstāvji meklē kandidātus, kuri ir strādājuši pie automašīnu diagnostikas, signalizācijas un bremzēm.

“Mehāniķi var saņemt pat 2000 eiro, atskaitot nodokļus un mājokļa nomas izdevumus. Holandē tehniskie darbinieki ar darba pieredzi var cerēt saņemt darba atalgojumu, sākot no 1500 eiro”, – apgalvo Qbis aģentūras pārstāve.

Tagad Holandes darba tirgū sevišķi trūkst metinātāju, operatoru, tādu darbinieku, kas spēj strādāt pie darbgaldiem un iespēj noteikt bojājumus, tāpat mainīt un ievadīt jaunas programmas. Jūtams arvien pieaugošs metinātāju, virsbūves labotāju trūkums. Beļģijā pastāvīgi tiek meklēti C, E kategoriju autovadītāji.

Ārvalstu darba devēji novērtē lietuviešu elastīgumu un spēju pielāgoties. “Bieži, pie sniegtajām darba devēju prasībām nav ne vārda par izglītību. Svarīgākā ir pieredze, lieliskas specialitātes zināšanas un angļu valodas mācēšana, nevis izglītība”, – apgalvo M. Paškevičiene.

M. Paškevičiene